Hogyan is kezdj hozzá?! kezdőknek szóló leírás...

Sanyi, 2013-02-24 11:32:33
# leírás # kezdőknek  

I: Szükséges korcsolya tudás:

I: Szükséges korcsolya tudás: Az eredményes trükk tanuláshoz szükséges néhány alap ismeret, hogy hatékonyan vághass neki.
Ha ezekkel még nem rendelkezel, akkor először ezeket tanuld meg!

Alapismeretek:
-normál előre és hátra haladás magabiztosan imbolygás nélkül
-kétlábon kanyarodás úgy, hogy mindkét lábszárad azonos irányban döntöd, tehát nem "A" alakot írnak le a lábaid (parallel turn)

 

  -egy lábon előre gurulás magabiztosan imbolygás nélkül
-keresztlépéses (koszorú) kanyarodás magabiztosan imbolygás nélkül

II: Alap trükkök elsajátítása:

II: Alap trükkök elsajátítása: 1.) Első lépésben, ha már a szükséges alapismeretek megvannak, akkor két lábon állva a próbáld meg megkerülni a bójákat úgy, hogy a lábfejeid nagyjából párhuzamosan tartod és a lábszáraid ne írjanak le "A" alkot, tehát ugyanarra döntöd mindkét lábszárad. (parellel)
Ügyelj arra, hogy térdeid hajlítva legyenek, mert nyújtott lábbal nehezebb megcsinálni és úgy az eredmény sem lesz megfelelő.
Akkor megfelelő a kivitelezés, ha már folyamatosan, magabiztosan tudod elvégezni és nem borítasz benne bóját.

 

  2.) Második lépésben két lábon állva a próbáld meg megkerülni a bójákat úgy, hogy a lábfejeid nagyjából egy vonalban tartod (forward snake).
Ügyelj arra, hogy térdeid hajlítva legyenek, mert nyújtott lábbal nehezebb megcsinálni és úgy az eredmény sem lesz megfelelő.
Ha a korcsolyádon van fék, akkor az útban lesz ezért annak leszerélése a javasolt, de ez persze ugyancsak balesetveszélyes lehet(!), mint maga a banana/rockered kerék beállítás.
Ezt a mozdulatot úgy kell elsajátítani, hogy meg tudod csinálni úgyis ha a bal és úgy is ha a jobb lábad van elöl.
Ugyancsak akkor megfelelő a kivitelezés, ha már folyamatosan, magabiztosan tudod elvégezni és nem borítasz benne bóját.

 

  3.) Harmadik lépésben criss-cross előre. Mindkét lábbal tudni kell (melyik van elöl...)
Itt az egyik bóját úgy kerülöd meg, hogy a lábaid keresztezik egymást és a bója így megy el a lábaid között, aztán a következőt már lábkeresztezés nélkül kerülöd meg.
Lábkeresztezéskor az egyik lábnak előbb kell egy picit mennie, mint a másiknak, továbbá ügyelni kell arra, hogy a térdek be legyenek hajlítva, mert teljesen nyújtott lábbal nem lehet megfelelően megcsinálni.

 

  4.) Negyedik lépésben váltott criss-cross. (alterned criss-cross)
Ez hasonló az előzőhöz képest, de mindig megcseréled a két lábad, tehát egyszer az egyik megy elöl, aztán a másik.

 

  7.) Hátra váltott criss-cross (alterneated backward criss-cross)
Ez hasonló az előzőhöz képest, de mindig megcseréled a két lábad, tehát egyszer az egyik megy elöl, aztán a másik.
A fejed ne forgad át a lábváltás alapján, tehát amikor bal láb kerüli elöbb a bóját és eredetileg a jobb vállad felett néztél hátra, akkor nem kell a fejed átfordítani a bal válladhoz.

 

  6.) Hátra criss-cross (backward criss-cross)
Mint az előre fele haladó változat csak a neve alapján ellenkező irányban haladva.
Itt is ügyelj arra, hogy az egyik vállad felett nézz hátra és akkor látod, hogy merre haladsz.
Ha a jobb lábad kerüli elöbb a bóját, akkor a jovv vállad felett nézz hátra, ha a bal, akkor pedig a bal vállad felett.
Ezt is tudni kell mindkét lábbal megcsinálni (melyik van elöl...)

 

  7.) Hátra váltott criss-cross (alterneated backward criss-cross)
Ez hasonló az előzőhöz képest, de mindig megcseréled a két lábad, tehát egyszer az egyik megy elöl, aztán a másik.
A fejed ne forgad át a lábváltás alapján, tehát amikor bal láb kerüli elöbb a bóját és eredetileg a jobb vállad felett néztél hátra, akkor nem kell a fejed átfordítani a bal válladhoz.

 

  8.) Egy láb előre (a speed slalom versenyek gurulási fajtája)
A bójasort egy lábon közelítsd meg és próbáld kikerülni a így egy lábon a bójákat.
A guruló lábad legyen hajlítva, mert így könnyebben tudsz lendületet venni az előre haladáshoz.
Ezt a trükköt mindkét lábbal meg kell tudni csinálni, habár speed szlalom verseny esetén nem kell mindkét lábbal tudni.

 

  9.) Egy láb hátra
A bójasort egy lábon közelítsd meg és próbáld kikerülni a így egy lábon a bójákat.
A guruló lábad legyen hajlítva, mert így könnyebben tudsz lendületet venni az előre haladáshoz.
A hátsó lábad kissé magad mögé emeld és csípőból fordulj a haladási irányra rá.
Ezt a trükköt mindkét lábbal meg kell tudni csinálni.

 

  10.) Crazy
Előre és hátra criss-cross-ból összerakható.
Amikor az előre fele haladó rész végére érsz kicsit ki kell emeleni a korit hátsó kerékre és egy pillanatra úgy tartani és onnan amikor visszahúzod és megcsinálod a hátra fele haladó részt, akkor pedig az első kerekekre kiemelve egy pillanatra meg kell tartani a korit és onnan elölről kezdeni. Az oldalra haladás során csípőből egy kicsit bele kell fordulni.
Ezt a trükköt mindkét irányban meg kell tudni csinálni (jobbról balra és balról jobbra haladva is).

 

  11.) Nelson előre
Az elöl levő láb az egyláb előre nyomvonalán halad, míg a másik lábad magad mögött mozgatod ellentétesen.
Az egyik bóját úgy kell megkerülni, hogy a két lábad gyakorlatilag keresztezi egymást, majd a következőet, pedig úgy, hogy a bója a két lábad között megy el.
A hátsó lábnak fontos szerepe van ebben a mozdulatsorban, mert azzal is hajtod magad előre.
Továbbá ügyelj a videón is látható karmozgásra, ami további segítséget nyújt!
Ezt a mozdulatsort is előnyös mindkét irányban ismerni.

 

  12.) Nelson hátra
Ez hasonló az előre fele haladóhoz, csak itt pont a másik irányban haladsz.
A hátsó lábad a hátra egyláb nyomvonalán halad, míg a másik lábad magad előtt mozgatod ellentétesen.
Az egyik bóját úgy kell megkerülni, hogy a két lábad gyakorlatilag keresztezi egymást, majd a következőet, pedig úgy, hogy a bója a két lábad között megy el.
Ügyelj a videón is látható karmozgásra, ami további segítséget nyújt!
Ezt a mozdulatsort is előnyös mindkét irányban ismerni.

 

  13.) Mega
Ez tulajdonképpen az előre és hátra nelson folyamatos cserélgetése.
Ezt a mozdulatsort is előnyös mindkét irányban ismerni.

 

  14.) Volt(e)
Először keresztezett lábakkal megkerülöd az első bóját, majd amikor a lábaid hasonlóan állnak, mint a crazy esetén amikor az előre fele haladó részt megcsináltad, akkor a hátul levő lábad tovább húzod hátra és kibillented első kerékre miközben a másik lábbal egy körívet gurulsz a bója körül. A mozdulat végén a kiinduló állapotra kell visszatérni és onnan elölről kezdeni.
Ezt a mozdulatsort is előnyös mindkét irányban ismerni.

 

  15+.)
Az itt felsoroltak jó kiindulási alapként szolgálnak már a többi trükkhöz, amihez bőven lehet találni ismertető videót az interneten.
A folyamatosság elvét azonban szem előtt kell tartani, tehát nem a legnehezebbekkel kell folytatni.

III. A videókon miket figyelj meg

III. A videókon miket figyelj meg Ha videókról szeretnél elsajátítani trükköket, akkor mindenképpen figyelj az alábbiakra:
-a lábak nyomvonalára
-alsó és felső test pozíciója
-karok mozgása
-térd mozgása
-boka mozgása
-sín hol van terhelve, vagy hol van kifordítva egy kerékre

IV. Megfelelő korcsolya kezdéshez:

IV. Megfelelő korcsolya kezdéshez: Először is szükséged lesz egy erre alkalmas korcsolyára, aminek az első időszakban nem kell egy profi szlalom korcsolyának lennie, de az alábbi feltételeket jó, ha teljesíti:

-Ne legyen túl nagy (!), ami nagyon fontos. Tehát a lábfejeden ne mozogjon és ne csúszkáljon a kori se oldalra és se előre-hátra, mert akkor sokkal nehezebb megcsinálni a trükköket. A sokak által általánosan koriméretben ajánlott utcai cipő méret + egy szám itt nem állja meg a helyét.

-A korcsolyának viszonylag rövid sínnel kell rendelkeznie, ami azt jelenti, hogy ha lehet 25...27cm-nél ne legyen hosszabb, de a legelején a legegyszerûbb alapmozdulatokhoz az ettől hosszabb fitneszkori sín is jó lesz . A túl hosszú sínek jobban terhelik az ízületeket és sokkal nehezebb velük megcsinálni a mozdulatokat.
A kifejezetten szlalom korik sín hossza 219mm és 243mm között szokott változni cipőmérettől függően.
(A sín hossza az első és hátsó tengely középpontja közötti távolságot jelenti.)

 

  -Banana / rockered kerékbeállítás: A megfelelő fordulékonyság elérése érdekében az első és hátsó kerék átmérőben kisebb szokott lenni, vagy egyes korikon a tengelye ezeknek feljebb van, mint a középsőknek. (Néhány korin excentrikus közdarabba megy be a tengely, aminek elforgatásával melemelhető a tengely a többihez képest, amivel elérhető a kívánt kerékbeállítás.)
Általában sugárban 2...4 mm különbség szokott lenni a kerekekben, amihez alább olvasható néhány lehetséges átmérő kombináció:
 ¤72-76-76-72 [mm] (keréksugárban: 2mm különbség)
 ¤76-80-80-76 [mm] (keréksugárban: 2mm különbség)
 ¤72-80-80-72 [mm] (keréksugárban: 4mm különbség, de ez már nem javasolt.)

Ezek a kerékbeállítások persze nagyobb sebességnél instabillá tehetik a korcsolyát, ami veszélyes lehet, továbbá csökkentik a maximális elérhető sebességet. Utcai/közlekedési használatra az első időszakban semmiképpen sem javasolt.

 

  Tipikus szlalom korcsolya típusokra példa (a korcsolyákat sok esetben nem banana/rockered kerékbeállítással forgalmazzák):
-Seba KSJ
-Seba Igor
-Seba WFSC
-Seba Trix
-Seba High Carbon Light
-Powerslide HardCore EVO (ennek van hazai forgalmazója is)

V. Gyakorlásra alkalmas terület:

V. Gyakorlásra alkalmas terület: A felületnek tisztának, simának és lejtéstől mentesnek kell lennie. Durva, egyenetlen felületen, kavicsokban és egyéb szennyeződésekben a kori elakadhat vagy megcsúszhat, ami eséshez vezethet. A trükkök nagy hányadában instabil egyensúlyi pontban kell lenni, ezért a felületnek minél jobbnak kell lennie.

Egy teljes bójasor 20 bóját tartalmaz, ami 80cm-es közzel számolva 16m, amire még rá kell számolni néhány métert a megálláshoz és elinduláshoz. A pálya szélességének ajánlott mérete kb. 4..5m minimum.
Az elején természetesen rövidebb bójasorral is lehet kezdeni, de ha teljes bójasoron szeretnél gyakorolni, akkor 22…25m×4...5m területtel kell számolni.

Az alap trükkök legtöbbjét 80cm-es bójaközzel felépített soron lehet a legkönnyebben elsajátítani.

VI. Bója:

VI. Bója: Szabványos szlalom bója a javasolt, abból a fajtából, aminek van kis pereme az alján, mert ezekre ha rágurulsz, akkor az odébb tud csúszni és kevésbé akad el.
Ilyen bójákat pl. SEBA márkanév alatt kapsz, vagy hasonmását (teljesen ugyanaz a forma) a Decathlonban is megvehetted, de újabban változtattak a formájáb, de ez is jó lesz.
Továbbá léteznek gumi- vagy részben gumi bóják is (pl.: SEBA Dual Density), amelyekre "kellemesebb" ráesni.

Ha nem akarsz bójára költeni az elején, akkor valami olcsó vastagabb falú mûanyagpohár készlet a javasolt.
(A vékony falú kávés-poharakat könnyen elfújja a szél és ezek túl könnyen is törnek.